Spanifer használata
A rakományrögzítő heveder – elterjedt nevén spanifer – egy többrétegű, műanyag szalagból készült, nagy szilárdságú rögzítőeszköz, mely kivételesen nagy terhelések elviselésére képes. Elmondjuk hogyan használd!
- Spanifer használata
- Mi az a spanifer?
- Minden gurtni egyforma?
- Mire való a spanifer?
- Mire figyeljünk a spanifer használata során?
- Spanifer befűzése
- Spanifer kioldása
- Mire használhatjuk még a gurtnit
- Gurtni típusok
- Rakományrögzítő spanifer
- Spanifer és gumipók közötti különbség
- A kerékrögzítő spanifer használata
Spanifer használata
A spanifer az egy rendkívül praktikus eszköz, minden háztartásban ott van a helye. Rögzítéshez, felfüggesztéshez sokoldalúan használható. Spanifer használata kezdőknek is profiknak.
Mi az a spanifer?
A gurtni, avagy spanifer – egy többrétegű, műanyag szalagból készült, nagy szilárdságú rögzítőeszköz, mely kivételesen nagy terhelések elviselésére képes. A spaniferek anyaga lehet poliészter, poliamid, és polipropilén. Ez pedig azért nagyon lényeges, mert mindegyik eltérő ellenálló képességgel rendelkezik a behatásokkal szemben, amivel jó tisztában lenni. A poliészterből készült hevederek jó ellenálló képességgel rendelkeznek egészen addig, míg nedvesség nem éri őket. Ilyen helyzetben jobb választás a polipropilén, amely ilyen helyzetben is helytáll és nem veszít a teljesítő képességéből.
A méreteket tekintve 25, 35, 50 és a 75 mm széles spaniferek léteznek. A spaniferek teherbírását a kék címke mellett a párhuzamos, fekete varrások száma jelzi. 3 tonna esetén 3 csík, 5 tonna esetén 5, és így tovább. Fontos tudni, hogy egy 5 tonnás spanifer a gyakorlatban 2,5 tonna leszorítóerővel bír mindkét oldalon. Érdemes megjegyezni, hogy a spaniferekre gyakran használatos a rögzítő heveder kifejezés is. A gurtni a spanifer erős szövött anyagát jelenti. A sapaniferek tehát alapvetően két jól elkülöníthető részegységből állnak össze, egyrészt a gurtniból – amiből van hosszú ág és rövid ág – valamint a rövid ágon található racsnis szerkezetből.
Rakományszállításhoz, áruszállításhoz hasznos lehet egy molnárkocsi.
Minden gurtni egyforma?
Látszólag talán az összes spanifer egyforma, de persze a színüket, méretüket, és anyagukat leszámítva vannak egyéb megkülönböztető tulajdonságaik.
- Csatos heveder: Ideális kisebb csomagok rögzítésére
- Racsnis heveder: Speciális kialakításának köszönhetően egyszerűen és gyorsan lehet vele rögzíteni, egy örök klasszikus
- J-kampós spanifer: Szintén egyszerű és gyors vele a rögzítés, mellette rendkívül strapa bíró ezért nagy rakományokhoz tökéletes választás
- 3 pontos spanifer: Nevéből adódóan 3 ponton rögzíthetünk vele, ami miatt a legjobb választás rakomány rögzítésre, viszont ezt a teherbírást az árán is megérezhetjük
- Slackline: Ezt a tipust nem szokták rakomány rögzítésre használni csak extrém sportokhoz, mivel ennek a legmagasabb az ára
Mire való a spanifer?
A biztonságos rögzítés elsősorban a szállítmányozás területén, de a mindennapok során is elengedhetetlen, amelynek a kulcsa a spanifer használata. A spanifer elsődleges rendeltetése, tehát egy szállítmányozott tárgy biztonságos rögzítése, de természetesen az otthoni felhasználás során számos szolgálatot tehet nekünk ez a hasznos eszköz.
Nagyon sok fajta spanifer létezik a piacon, de működési elvük lényegében nem különbözik. Minden spanifer tartalmaz egy úgynevezett hosszú ágat, valamint egy rövid ágat is. Mind a két ág egy speciális kialakított, hegyes horgos kivitelű kapcsolóelemmel végződik, amelyek az alapjait képezik a megfelelő rögzítő fülekhez történő csatlakozásnak. A rövid ág tartalmazza a racsni automatát.
A spanifer használata előtt két szempontot kell megvizsgálnunk. Először azt, hogy hány spaniferre lesz szükségünk a szállítmányozás során, ugyanis minden rögzítendő tárgy más és más, tehát a szállítmány specifikációi meghatározzák a használandó spaniferek számát. Másodsorban el kell döntenünk, hogy milyen szakítószilárdságú gurtnival ellátott spaniferre lesz szükségünk, amelyet értelemszerűen a rögzíteni kívánt tárgy súlya fog meghatározni. Lényeges továbbá, hogy a rakodás előtt ellenőrizni kell, hogy maga a jármű és a rakományrögzítő felszerelések is épek-e. Ha igen, indulhat a pakolás és a rögzítés.
Nagyon fontos kiemelni, hogy a közúti ellenőrzések során alapvető hiányosságnak számít a szállítmányozott tárgyak nem kellő rögzítése és a laza spanifer. Tekintettel erre, hosszabb szállítmányozások esetén érdemes a megállások alkalmával időt szentelni a rögzítések állapotának ellenőrzésére.
A leggyakrabban alkalmazott leszorításos lekötözés során a spanifert az áru tetejére helyezzük, majd a heveder két végét a jármű rögzítési pontjain rögzítjük. Ilyen módon a rakomány a rakodótérnek feszül, ami megakadályozza a borulást, a csúszást és az ütődést. Azt, hogy egy adott szállítmány rögzítéséhez hány rakományrögíztő hevederre lesz szükség, az alábbi módon lehet kiszámolni: Meg kell keresnünk a spanifer rögzítő képességére vonatkozó adatokat, amelyeket az LC jelölés mellett találhatjuk meg. A daN jelölés mutatja meg azt, hogy az adott heveder milyen súlyú rakományt képes biztonságosan leszorítani. 1 dan = 1kg, azaz egy 5000 daN-os spanifer 5 tonna leszorítására használható. A gyártók a spanifereken a leszorításhoz és a kikötözéshez kapcsolódó LC értéket is feltüntetik, a leszorítást minden esetben a nagyobb értékű szám jelöli. A szükséges spaniferek száma a megfelelő LC szám ismeretében úgy számolható ki, hogy a leszorítani kívánt rakományegység tömegét elosztjuk az LC értékkel.
Az így kapott értéket minden esetben felfelé kell kerekítenünk. Egy 9 tonnás áruegység esetében ez azt jelenti, hogy 9-et osztunk 5-tel. Az így kapott eredmény 1,8, ezt kerekítjük fel 2-re. Ezen túl, figyelembe kell vennünk a jármú rögzítő pontjainak a teherbíró képességét is, amely adatokat a gépjármű műszaki dokumentációjában találhatjuk meg. A járművön kialakított rögzítőpontok helyét és teherbírását a jármű tömegétől függően a DIN EN / MSZ szabvány határozza meg.
A biztonságos rögzítés érdekében a rakományegység tömegét kell elosztanunk a rögzítési pontok teherbírásának kétszeresével, az így kapott számot pedig felfelé kerekítenünk. Végül hasonlítsuk össze a két számításból kapott végeredményeket és mindig a magasabb értéket válasszuk. Mindenképpen fontos megemlíteni az STF betűvel jelölt névleges feszítőerőt vagy csörlőerőt jelölő értéket is. Ez az erő azt mutatja meg, hogy lekötözéses rögzítés esetén a heveder feszítőszerkezetét használva mekkora erő keletkezik a hevederben. Ezzel az értékkel akkor kell számolnunk, ha a hevedert a rakomány rakfelületre történő leszorításához használjuk. Minél nagyobb az érték, arányaiban annál kevesebb spanifer szükséges a biztonságos rögzítéshez.
Nagyon fontos megemlíteni, hogy a rakomány rögzítése során mindig ugyanolyan típusú spanifereket használjunk, mert az eltérő rögzítő elemek különbözőképpen viselkedhetnek a szállítás során és ez jelentősen befolyásolhatja a rakomány stabilitását.
Ezen túl, ki kell emelni, mint kőbe vésett szabályt, hogy tilos a spaniferek csomózása, tehát mindig a szabványos összekötőelemeket kell használnunk. A közúti ellenőrzések során a hatóságok ezt általában külön ellenőrzik.
Mire figyeljünk a spanifer használata során?
Említettem már, hogy milyen veszélyekkel járhat a laza spanifer a szállítmányozás során, de ugyanilyen kockázatos lehet a túl feszesre húzott spanifer is. Mindig ügyeljünk arra, hogy a rögzítési folyamat végeztével nyomjuk alaphelyzetbe a racsni rögzítő karját. Több lekötő eszköz esetén ajánlott a racsnikat váltakozva ellentétesen elhelyezni, ezáltal arányosabb lesz a leszorító erő.
Még egy utolsó momentum, amire a lekötés során figyelnünk kell, ez pedig a lejkötési szög, ugyanis 70 fok lekötési szög alatt a leszorító erő már csak 45%, így a biztonságos rögzítés érdekében minél meredekebb lekötés szükséges.
Spanifer befűzése
Nagyon lényeges, hogy a spanifer befűzése megfelelő legyen, mert csak így biztosítható a baleset és károsodásmentes szállítmányozás. A spanifer befűzésének lépései a következőek:
- a végelemeket alkalmas helyen a padlóvázhoz vagy az alvázon rögzítjük
- a heveder szabad végét át vezetjük a rögzítendő árun, majd betolva az összecsukott feszítőszerkezet orsónyílásán kézzel áthúzzuk
- a feszítőkar (racsni) oda-vissza mozgatásával megfeszítjük
- a szükséges feszítőerő elérése után a kart visszanyomjuk alaphelyzetbe
Spanifer kioldása
Miután a szállítmány elérte rendeltetési helyét, a hevedert el kell távolítani az áru kitárolásához, ehhez a rögzítőgépen található reteszt függetleníteni kell a kilincsműtől (racsni fogaktól), majd a feszítőkar felhajtásával a csörlő retesze kiold és a heveder szabadon letekerhető.
Mire használhatjuk még a gurtnit
A gurtni, vagy más néven heveder, lényegében a spanifer egyik alkotóeleme, amelyet külön is megvásárolhatunk és a spnifertől függetlenül számos alkalmazása lehet. Tipikusan a hagyományos redőnyöket is gurtni segítségével mozgatjuk. De használnak gurtnikat edzőtermekben, az ipari alpinizmusban és övek is készülnek gurtniból.
Gurtni típusok
Számtalan gurtni típus létezik, mind méretében, mind anyagában, hiszen a gurtnik alkalmazási területe nagyon kiterjedt. A spaniferekben használt gurtnik anyaga tipikusan poliészter, poliamid, vagy polipropilén, de természetes anyagokból is készülnek hevederek.
Rakományrögzítő spanifer
A spaniferek elsődleges felhasználási területe a rakomány rögzítése. A rakományrögzítő spanifer használata előtt két szempontot kell megvizsgálnunk. Először azt, hogy hány spaniferre lesz szükségünk a szállítmányozás során, ugyanis minden rögzítendő tárgy más és más, tehát a szállítmány specifikációi meghatározzák a használandó spaniferek számát. Másodsorban el kell döntenünk, hogy milyen szakítószilárdságú gurtnival ellátott spaniferre lesz szükségünk, amelyet értelemszerűen a rögzíteni kívánt tárgy súlya fog meghatározni. Lényeges továbbá, hogy a rakodás előtt ellenőrizni kell, hogy maga a jármű és a rakományrögzítő felszerelések is épek-e.
Spanifer és gumipók közötti különbség
Mind a spanifer, mind a gumipók rögzítésre szolgál, de ezzel véget is értek a hasonlóságok. A legfontosabb különbség az, hogy a gumipók teherbírása és szakítószilárdsága lényegesen kisebb még a legalacsonyabb kategóriájú spanifertől is. Mivel a gumipók egy nyúlékony, ruganyos anyagból készült – amelynek mindkét végén egy fémkampó található – feszesre húzásra nem alkalmas, csak kisebb súlyú tárgyak rögzítésére.
Ha otthonodban, vagy műhelydben szeretnél nagyobb berendezési tárgyakat elmozdítani, akkor használj készülékgörgőt, ipari kereket.
A kerékrögzítő spanifer használata
A kerékrögzítő spanifer a spaniferek sajátos csoportját képezik. Legfőbb sajátosságuk, hogy a gépjárművek szállítás közbeni rögzítésére lettek optimalizálva. Működési elvük teljesen megegyezik a hagyományos spaniferekével. A gurtni részek azonban úgy lettek kialakítva, hogy pontosan rásimuljanak a gépjármű kerekeire és tökéletesen biztos pozícióban tartsák azt. Nagyon fontos kiemelni, hogy a kerékrögzítő spanifer használata nem váltja ki a gépjárművek kézifékének a behúzását, amelyet minden szállítás során meg kell tenni. a spanifer használata nem nehéz, de igényel némi körültekintést.
Végezetül itt van egy videó a barkács nagykövetünktől:
Kapcsolódó ötletek
Csempefúrás, mint feladat nem csak akkor adódik, mikor a zuhanyzóba a fali tárolót kell felszerelni vagy a wc-be a wc papírtartót, hanem különböző vezetékek, kábelek, kiállások miatt is szükségessé válhat.
A gipszkarton szerelése, telepítése nem tartozik a legbonyolultabb építőipari munkák közzé. Egy kis felkészüléssel és utánajárással akár magunk is belevághatunk.