Akkumulátor
Mit is kell tudni az akkumulátorról? Az akkumulátor igazából elektromos áramot tárol annak érdekében, hogy a jövőben fel tudjuk használni. Az akkumulátorban feszültség keletkezik egy olyan kémiai reakcióban, ami során két nem egyforma anyag – a pozitív és a negatív lemez – elektrolitba, vagyis víz és kénsav keverékéből álló oldatba merül. Egy tipikus ólmos-savas akkumulátorban a feszültség cellánként körülbelül 2 volt, ami összesen 12 volt. Azonnal ahogy a pozitív és a negatív kivezetés között záródik az áramkör, az akkumulátor áramot fog leadni. Ez a folyamat akkor indul el, amikor bármilyen áramot igénylő fogyasztót, pl. rádiót, az akkumulátorhoz csatlakoztatjuk. Az akkumulátorok ismételt töltésre és kisütésre is alkalmas áramforrások. Az ismétlődésre alkalmas ciklusok száma viszont nem korlátlan, tárolóképességük (kapacitásuk) idővel csökken, ezért élettartamuk érthető módon véges.
Einhell akkumulátor és amit az akkukról tudni érdemes
Az akkumulátorok felhasználási szempontok alapján a következők lehetnek:
- indítóakkumulátor,
- illetve a ciklikus akkumulátorok, amelyek kategóriái:
- vontatási vagy járműhajtóhoz alkalmas akkumulátor,
- helyhez kötött vagy ipari felhasználásra alkalmas akkumulátor,
- nap és szélgenerátorhoz való akkumulátorok.
A szünetmentes áramforrású akkumulátorokat arra találták ki, hogy rövid idejű, de nagy áram leadására legyenek képesek. Az ilyen akkumulátorok ólomlemezei vékonyabbak illetve az anyagi összetételük is eltérő a ciklikus akkumulátorokétól. A ciklikus akkumulátorról érdemes tudni, hogy kevésbé képes rövid idejű nagy áram leadására, viszont sokkal inkább bírja a huzamosabb kisütést/feltöltést. A ciklikus akkumulátorok lemezei vastagabbak ezért az akku képes túlélni többszöri akku mélykisütést is. Az indító viszont akkumulátorokat nem lehet ciklikus akkumulátoroknak szánt feladatoknál alkalmazni. Az ún. kettős felhasználású akkumulátor (Dual Purpose Battery) igazából csak egy kompromisszum a fent említett két akku típus között. Az akkumulátorok fejlesztésénél igazából az elsődleges cél az volt, hogy minél nagyobb kapacitással tudjanak működik, amellett hogy kisebb mérettel és kisebb tömeggel rendelkezzenek – azaz minél nagyon legyen az energiasűrűség.
Az akkumulátorok szerkezete igazából már jó száz éve igazából változatlan. A kénsav vizes oldatába merülő ólom illetve ólom-oxid lemezek már az első autókban is megtalálhatóak voltak. Annyiban változott mára viszont az elv, hogy a legmodernebb aksi elektrolitját már szövetbe itatva tekerik a lemezekre, így el tudjuk kerülni, hogy a savas anyag kifolyjon, illetve még a törött akku is indításképes tud maradni. Azt köznyelven úgy hívjuk, hogy „zselés” szerkezet.
Yato akkumulátor és az akkumulátorok fajtái
Savas akkumulátorok
A gépkocsikban úgynevezett. savas ólomakkumulátorokat alkalmaznak, amit már feljebb említettünk is, ezeknek a névleges cellafeszültsége 2V. Az általánosan használt 12 V-os akkumulátor 6 darab, sorosan kapcsolt cellát tartalmaznak.
Lúgos akkumulátorok
A legismertebb akkumulátorok a nikkel-kadmium, a nikkel-vas és a cink-ezüst akkumulátorok, de találkozhatunk egyéb elektródarendszerű akkumulátorokkal is.
Honnan tudjuk biztosra, hogy milyen akkumulátor kell az autónkba? Az alábbiakban adunk néhány rövid tippet a megfelelő választáshoz.
Einhell akkumulátor vásárlás
Először is el kell olvasni az üzemeltetési utasításokat az alábbi témakörökben, amit a járműgyártó is javasol:
Első fontos paraméter az akkumulátor mérete (BCI szerint) – ami a jármű fizikai méreteihez tökéletesen illő akkumulátor méret. Szerencsére egy járműbe nem csak egy méretcsoport tartozik, hanem többfélét is be lehet szerelni.
Második fontos pont a hidegindító áram (CCA) – ami döntőfontosságú a jó indítóképeséghez, erről se feledkezzünk meg. A hidegindító áram azaz áramerősség, amit 30 másodperc alatt képes leadni a -17.8°C-os hőmérsékleten, mielőtt igazából az aksi feszültsége használhatatlan szintre érne el.
Harmadik szempont a tartalékkapacitás (RC) – ami igazából a generátort helyettesíti ha elromlana, és el tudja látni a járművet elektromos rendszerét. A tartalékkapacitásról pedig meg tudjuk állapítani, hogy hány percig képes áramot szolgáltatni akkumulátor nélkül, és meddig képes fenntartani azt a feszültségi szintet, ami előtt a minimális szint alá esne és nem lenne már üzemképes.
A hidegindító áram és a tartalékkapacitás esetében mindkettőre igaz, hogy minél magasabb, annál jobb. Ha esetleg hidegebb éghajlaton lakunk, akkor a hidegindító áram értéke nagyon fontos szempont, amikor akkumulátort választunk. Ha pedig inkább melegebb az éghajlat, akkor nincs szükség magas hidegindító áramra érthető módon.
Hyundai akkumulátorokkal miért érdemes szakszervizhez fordulni?
Nagyon sokszor találkozunk azzal, hogy az akkumulátor elromlásánál mi magunk is úgy gondoljuk, hogy ki tudjuk cserélni az aksit, mert egyébként nem egy bonyolult feladat. Viszont mielőtt nagy hévvel belevetnénk magunkat a cserébe, először gondoljatok át pár dolgot és hadd adjunk pár tanácsot, miért érdemes inkább szakember segítségét kérni.
- Először is biztosra mehetünk, hogy valóban az akkumulátorral van a probléma és a teszt során kaphatunk egy valós állapotfelmérést.
- Előfordulhat az is, hogy csere helyett mindössze egy kis töltés kell az akkumulátornak, és még hosszú ideig tudjuk majd használni, és megnövelhetjük ezzel az élettartamát.
- Ha viszont esetleg valóban kell a csere, akkor viszont nagyon sok fajta gyártó akkumulátorai között tudunk majd vacillálni, hogy vajon számunkra, melyik a megfelelő.
- Fontos, hogy a szakember biztos, hogy szakszerűen fogja kicserélni és nem fog további károkat okozni az autóban.
- Illetve létezik egy tévhit, miszerint az akkumulátor javítható és felújítható. Ez nem igaz, mivel a mai zártrendszerű, gondozásmentesen, köznyelven zselés akkumulátor elhasználódása esetén, már sajnos nem fogjuk tudni megmenti az aksit.
Extol akkumulátor rendelés a Profibarkácsról
Webshopunkban rengeteg fajta akkumulátorral találkozhattok. Reméljük mindenki megtalálja számára éppen a tökéletes verziót, amit a csere alkalmával majd tökéletes szolgálatot tud tenni. Kaphatóak nálunk akkuk az AEG, Einhell, Extol, Fieldmann, Graphite és Pro és Hecht gépekhez. Ha akkumulátort keres a Riwall Pro, Scheppach, Steinel, Verto vagy Yato szerszámgépéhez, akkor innen megrendelheti.
4V feszültségtől akár 40V feszültségszintig találhat nálunk gép akksikat. Manapság már akár 6 Ah kapacitású egységeket és lehet venni egészen elérhető áron. Ezekkel nagyon sokáig fogják bírni a gépek is.
Számos géptípusból kaphat akkus kivitelt. Így például a szögbelővők közül is elérhető akkus, de fűnyíró is kapható, vagy akár dekopírfűrész.