Dugókulcs, hajtókar, dugókulcs készlet

A dugókulcs készlet is ma már egy olyan alap szerszámkészlet, ami elengedhetetlen kelléke mindenki műhelyének. Amikor egy alap dugókulcs készletről beszélünk, akkor általában tartalmaz egy racsnis hajtószárat, egy közép- és hosszú toldatot, a csuklós toldatot, a T szárat és a dugókat. A dugókulcs elsődleges szempontból egy külső kulcsnyílású csavarok meghúzására illetve kioldására szolgáló eszköz. Az egyik oldalán van egy négyzetalakú nyílás, ebbe kell behelyezni a hajtószárat, nyomatékkulcsot vagy a racsnis hajtókart. A szerszám másik oldala pedig a dugókulcs feje (ez más és más méretű lehet a csavartól függően). 

A dugókulcs készlet előnye

A dugókulcsok egyik nagy előnye az, hogy cserélhető fejjel rendelkeznek, így mindig akkora méretű fejet tudunk felrakni, ami épp az adott feladathoz a legjobb. Emellett azt is fontos megemlíteni, hogy sokkal jobb a hozzáférés ezzel a szerszámmal, mivel különböző toldók, csuklók illetve a hosszított dugókulcsoknak köszönhetően bonyolultabb helyekre is beférünk és meg tudjuk szerelni.

A leggyakoribb dugókulcs, amivel esetleg már találkoztatok az a hatlapfejű csavarhoz használatos dugókulcs, hiszen ezeket szokták építő-, autóiparban illetve faszerkezetek szerelésénél. 

Na de miből készül a dugókulcs?

A dugókulcs az acél egyik ötvözetéből készül, kézi csavarás esetén inkább króm-vanádium ötvözet, a gép csavarozáshoz pedig króm-molibdén ötvözet a bevált anyag. Nagyon sokan gondoljuk úgy, hogy a gépi változat keményebb verzió, viszont ez tévhit, épphogy ellenkezőleg van a dugókulcsnál, a gépi inkább rugalmasabb és kevésbé merev. Ez amiatt lett így kialakítva, mert a króm-vanádium típusú dugókulcs nem bírja az ütvecsavarozó terhelését, sem a vibrációt illetve a nagyobb nyomatékot sem. A króm-molibdén a biciklisek számára lehet ismerős, hiszen rugalmassága végett a drágább és jobb minőségű bicikli vázakat is ebből az anyagból készítik. Kerékpárral rendelkező vásárlóink figyelmébe ajánljuk a kifejezetten nekik szóló javító készleteinket, szerszámainkat

Ezüst vagy fekete dugókulcs?

Elég egyszerű dolgunk van, hiszen nagyon könnyű megkülönböztetni, melyik mire való. A gép használatra szánt dugókulcs nem kap króm borítást, tehát fekete marad. Ennek az a magyarázata, hogy egy eloxidált felület védi a szerszámot a rozsdásodástól illetve a kopástól. A kézi használatútnál pedig ezt a védelmet a króm borítást biztosítja, ami a gépiről leperegne. Krómbevonat esetén találkozhatunk fényes illetve matt változattal. A mattnál az az előny, hogy nem csillan be erős fénynél, illetve megmenekülünk az ujjlenyomattól is. 

Milyen hajtószárhoz illetve mekkora csavarfejhez illeszkedik?

A négyzetes lyuk méretét mindig angolszász mértékegységben adják meg, és az alábbi méretek az elterjedtek: ¼”,  3/8”, ½”, ¾’, 1”. (1” körülbelül 2.54cm). Nos ennek a méretnek kell egyeznie a dugókulcson és a hajtókaron. A hajtókar csatlakozójában sokszor találkozhatunk csapágygolyókkal is, ezeket a rugók nyomják kifelé, miközben a dugókulcs belsejében lévőmélyedésbe illeszkednek azért, hogy a dugókulcs le ne csússzon a csonkról. A fej mérete általában 3mm-80mm közötti dugókulcs méretet tud számunkra kínálni. Logikusan a kisebb hajtószár méretekhez (1/4”, 3/8”) kisebb fejméret jár, a nagyobbakhoz pedig nagyobb. 

Hajtókar

A dugókulcs használatához elengedhetetlen a hajtókar. anélkül nem megyünk vele sokra. Ez konkrétan az a nyél, amihez magát a dugókulcsot rögzíteni tudjuk. 

Racsnis hajtókar

Ha esetleg dugókulcs készletet veszünk, akkor a leggyakoribb, hogy racsnis hajtókart fogunk hozzá kapni. Egyszerűen a hajtókar négyzet alakú csatlakozójára rárakjuk a dugókulcsot, beállítjuk, hogy melyik irányba hajtson a szár és meg is vagyunk. Az irányt egy háromállású kapcsolóval tudjuk szabályozni, hogy jobbra, balra, vagy fixen zárjon a racsni (ez utóbbi funkció az egyszerűbb kivitelekből lehet, hogy hiányzik).

A racsnis szerkezet jellemzője, hogy hány fogból áll: minél több a fog, annál gyakrabban ugrik a racsni, és lehet visszaforgatni a szárt. Egy 45 fogas racsni például 8 fokonként kattan egyet, vagyis ha ennél kisebb szögben tudjuk csak mozgatni a hajtószárat helyhiány miatt, akkor a racsni nem fog kattanni.

Nyomattékkulcs

Lényegében a nyomatékkulcs is egy racsnis hajtókar, ami mutatja illetve kontrollálja, hogy mekkora erővel tudjuk húzni a csavart.  Természetesen a csavar esetében is tudni kell, hol kell megállni mert nem szabad túlhúzni. Pont erre való a nyomatékkulcs, hogyha túl erősen akarjuk meghúzni, a fej elforog és nem engedi tovább.

Csúsztatható fejű keresztszár

A csúsztatható száron a fej magától értetődő módon csúsztatható és rögzíthető, lehetővé téve így akár a kétkezes használatát is a szerszámnak, akár a meghosszabbított erőkart. 

T-szár

Nagyon hasonló a keresztszárhoz, de annál sokkal masszívabb és az ergonómikus nyélnek köszönhetően készült darabok kifejezetten kényelmesen használhatóak a szerelés közben. 

Kiegészítők a dugókulcs készlet esetében

  • Toldók: A hajtószár és a dugókulcs közé különböző hosszúságú toldókat használhatunk, a méretre kell figyelni, hogy mekkorát.
  • Csuklók: Ezt nehezen elérhető helyek esetén használjuk, ami igazából szintén egy toldó, viszont el tud fordulni.
  • Méretváltók: mint már említettük, a dugókulcs és a hajtókar méretének egyeznie kell. Ha ez még sincs így, akkor méretváltót kell használni a két szerszám közé, így tudunk például ¾”-os dugókulcsot ½”-os hajtókarral összerakni.
  • Flexibilis szárak: Ha a csukló esetleg nem elég, egy flexibilis szár még mindig a segítségünkre lehet.

 

Webshopunkban rengeteg féle dugókulccsal, dugókulcs készlettel, hajtókarral találkozhattok, amelyek közül reméljük mindenki megtalálja az éppen tökéletes darabot az elvégzendő feladatához. A méltán népszerű YATO márkánk kiváló minőségű szerszámokat kínál.  Illetve nézzetek körül a kiegészítők között is, hátha szükségetek lesz még rájuk a jövőben.