Kompressziómérő
A kompressziómérés tulajdonképpen egy olyan autódiagnosztikai módszer, amellyel a motor megbontása nélkül tudunk következtetéseket levonni a motor állapotáról, kopottságáról, tőmítettségéről. A kompresszió nem más, mint a sűrítési végnyomás, tehát az üzemanyag levegő keverékének legnagyobb nyomása, miközben az égéstérben összenyomja ezt az elegyet a dugattyú. Minél nagyobb a kompresszió, annál nagyobb a motor termikus hatásfoka.
A mérést otthon is el tudjuk végezni, ehhez mindössze egy kompressziómérő készülékre van szükségünk.
Útmutató a kompressziómérő óra használatához
- A gyertyákról lehúzzuk a gyertyapipákat (melyeket úgy lógatunk le a motortérben, hogy azok ne tudjanak a fém alkatrészekkel ívet húzni), majd az összes gyertyát kitekerjük a motorból gyertyakulcs segítségével.
- Az első hengerhez csatlakoztatjuk a kompressziómérő eszközt. A műszer lehet menetes kialakítású, ez esetben egyszerűen betekerjük a gyertya helyére, vagy lehet speciális szűkülő gumi feje, ez esetén bele kell szorítani a gyertya helyén feltáruló furatba.
- Benyomjuk a gázpedált és a kuplungot, majd 3-4 fordulatot járatunk a motoron az önindító segítségével.
- Leolvassuk a műszeren kijelzett nyomásértéket, és feljegyezzük.
- Lenullázzuk a műszert, és a mérőfejet csatlakoztatjuk a következő hengerhez, és ott folytatjuk az előző pontok szerint a mérést.
A mért értékek elemzése
Alapvetően elmondható, hogy minél nagyobb a kompresszió értéke, annál jobb. A mért értékeket össze lehet hasonlítani a gyártó által az adott motorra megadott referenciaértékekkel, ha ezektől az értékektől jelentős elmaradás van, akkor gyanakodhatunk valami problémára. Fontos azonban tudni, hogy a kompressziómérés eredménye számtalan tényezőtől függ, ilyen lehet az akkumulátor állapota (szükséged lehet akku töltőre), a környezeti hőmérséklet, motor hőméréskelte, a motorolaj típusa stb., így a gyári értéktől való eltérés nem feltétlenül jelent bajt. Ami sokkal beszédesebb, az az egyes hengerek között mért értékek közötti jelentős eltérés, hiszen itt a mérési körülmények viszonylag hasonlónak tekinthetők. Ha ilyet tapasztalunk, pláne, ha egyéb gyanús jeleket is észreveszünk az autón (megnövekedett olajfogyasztás, motor megváltozott hangja, füstölő kipufogó), akkor érdemes felkeresni egy autószerelő műhelyt a teljeskörű kivizsgálás érdekében.
A többi hengertől eltérő kompressziójú hengernél valószínűsíthetően valamilyen tömítetlenségi probléma áll fenn, ezek, főleg idősebb járművek esetén jellemzően kopásokra vezethetőek vissza, egy szakszervízben további diagnosztikai módszerekkel meg tudják határozni, hogy a nyomás milyen irányba megy el a hengerből.
Mire figyeljünk a kompressziómérés során?
- az autó akkumulátora legyen teljesen feltöltve, hiszen ilyenkor több alkalommal is működtetni fogjuk az önindítót, melyhez az energiaforrást a gépkocsi akkumulátora biztosítja, és mivel közben a motor ténylegesen nem lesz elindítva, így a generátor sem fog tudni visszatölteni. Célszerű, ha van otthon akkumulátor töltő eszközünk (esetleg a kompressziómérő készülékkel együtt beszerzünk egy olyat is), és a kompressziómérés után pótoljuk az elhasznált töltéseket
- minden gyertya legyen kitekerve a motorból, ne csak abból a hengerből, amit éppen vizsgálunk
- a mérés közben a jármű lehetőleg egyenes talajon álljon, a kézifék legyen behúzott állapotban, és a sebességváltó üresben legyen, az indítómotor járatása közben pedig a kuplung is legyen benyomva
- a lehúzott gyertyapipákat úgy helyezzük el, hogy azok ne tudjanak ívet húzni, illetve az indítómotor járatása közben azok végeit ne érintsük meg
- a gyertyapipákat ugyanolyan sorrendben helyezzük vissza a gyertyákra, mint amilyen sorrendben azok eredetileg is voltak
A kompressziómérő típusai
A piacon többféle kompressziómérő készülék található, a legegyszerűbb, jellemzően háztartási felhasználásra szolgáló készülékek, melyeket a profibarkács is forgalmaz, egy analóg nyomásmérő órával vannak felszerelve, melyről leolvasható a kívánt csúcsnyomás értéke. Ezeknél lényeges, hogy a motor forgatása után a lehető leggyorsabban leolvassuk az értéket, ugyanis idővel hajlamosabbak alacsonyabb értéket mutatni, eleresztik a nyomást.
Professzionális felhasználásra, autószerelő műhelyek, autódiagnosztikai állomások részére léteznek olyan készülékek is, ahol egy kis papírra rajzolja a nyomás felfutását egy tű, erről olvashatjuk le a csúcsértéket, illetve léteznek digitális műszerek is, melyeket számítógépre csatlakoztatva a hengerben a nyomásváltozásról folytonos diagrammot ábrázol a berendezés. Ezen típusú készülékek magas ára miatt azonban a háztartási célú felhasználásra nem terjedtek el.
A Profibarkács kínálata
A Profibarkács kínálatában analóg nyomásmérő órával felszerelt kompressziómérő készülékek kaphatók. Ezek között megtalálhatók az egyszerűbb berendezések, melyek benzinüzemű gépkocsihoz használhatók, emellett találhatóak a kínálatban diesel járművek teszteléshez alkalmas készülékek is, melyek többféle tartozékkal lehetővé teszik a motorhoz való csatlakozást az izzítógyertya vagy a befecskendező helyén. Nézd meg az egyéb autófelszereléseket és kiegészítőket is!