Hajtókar, átalakító, hosszabbító

A dugókulcs használatához elengedhetetlen a hajtószár vagy hajtókar, anélkül nem megyünk vele sokra. Ez konkrétan az a nyél, amihez magát a dugókulcsot rögzíteni tudjuk.A csavarozás célja nem más, mint a szorítóerő kialakítása. A szorítóerő akkor lesz megfelelő, ha kibírja azt a fajta terhelést, melyre a kötést tervezték, illetve ha a kötés elég szoros tud maradni ahhoz, hogy impulzív terhelés és egyéb erőhatások esetén sem fogja engedi meglazulni azt. A csavar megfelelő előfeszítése a meghúzásához szükséges nyomaték meghatározásával történik. A szükséges nyomaték meghatározásakor viszont figyelembe kell venni a meneten illetve a csavarfej felfekvő felületén ébredő súrlódási erőket is.

Szűrés és rendezés
Szűrés törlése
Ár  (Ft)
-
290 Ft - 26 990 Ft
Márka
Ajánlott felhasználás
Terméktípus
Termék státusza
Szűrés és rendezés
245 termék
245 termék

Mit érdemes tudni a hajtókarokról?

A hajtókarok, vagy hajtószárak anyagukat tekintve készülhetnek acélból, alumíniumból, karbonból, titánból vagy akár ezeknek az anyagoknak az ügyes keverékéből. Az alumínium hajtókarokat az alsó-közép kategóriától egészen a prémium kategória csúcsáig megtalálhatjuk. Az acéllal szemben csak előnye van. Könnyebb, merevebb, időtállóbb. Egyetlen hátránya, hogy valamivel drágább, mint acél társai, de ez a jó tulajdonságai mellett igazából elhanyagolható.

 

Racsnis hajtókar

 

Ha esetleg dugókulcs készletet  veszünk, akkor a leggyakoribb, hogy racsnis hajtókart fogunk hozzá kapni. Egyszerűen a hajtókar négyzet alakú csatlakozójára rárakjuk a dugókulcsot, beállítjuk, hogy melyik irányba hajtson a szár és meg is vagyunk. Az irányt egy háromállású kapcsolóval tudjuk szabályozni, hogy jobbra, balra, vagy fixen zárjon a racsni (ez utóbbi funkció az egyszerűbb kivitelekből lehet, hogy hiányzik).

A racsnis szerkezet jellemzője, hogy hány fogból áll: minél több a fog, annál gyakrabban ugrik a racsni, és lehet visszaforgatni a szárt. Egy 45 fogas racsni például 8 fokonként kattan egyet, vagyis ha ennél kisebb szögben tudjuk csak mozgatni a hajtószárat helyhiány miatt, akkor a racsni nem fog kattanni.

 

 

Hajtókar típusai fej illetve szár kialakítás szerint

 

A hajtókarok esetében beszélhetünk fix vagy billenthető fejű verzióról, ahol alapesetben maga a fej fixen áll, viszont 180 vagy akár 360 fokban is körbe lehet forgatni. Létezik olya is, ahol ez az elfordítás rugós golyóval részben fixálva van, viszont van olyan is amelyiknél teljesen le tudjuk fixálni a fejet és nincs rögzítés. Olyan kialakítás is létezik, aminél a fej teteje recézett és a könnyen hajtható csavaroknál akár kézzel is el tudjuk forgatni, ezzel is könnyebbé és gyorsabbá téve a munkát.

A szárak kialakításuk szerint lehetnek egyenesek, sőt enyhén vagy akár nagyobb szögben is hajlított verzió is, ami nagymértékben hozzájárul a könnyebb és gyorsabb hozzáféréshez az adott munkadaraboknál. Találkozhatunk olyan szárral is, amit 2 részből meg lehet törni, és pont a kívánt pozícióban rögzíteni. A hajtókarok szára készülhet acélból, könnyűfémötvözetből, műanyagból illetve természetesen ezeknek a kombinációjából is. A fogantyú készülhet akár a szár anyagából kialakítva, de lehet más anyag is. Ha a fogantyú a szárból lett kialakítva, akkor lehet sima, érdesített, vagy recézett felületű is. Illetve van olyan típus amelynél a szár levehető a fejről, és ezáltal rövidíthető vagy hosszabbítható.

A kiváló ár-érték arányú Fortum termékekben biztosan nem fog csalódni akkor sem, ha hajtószárakról van szó.

 

Na de a lényeg, hogyan, mire használjuk ezeket a szerszámokat?

Alapesetben a hajtószárak nem lazításra vagy meghúzásra lettek kitalálva, hanem hajtásra, akkor is ha a gyártó sem igazán ezt kommunikálja. Természetesen mindenkinek a maga döntése, hogy mit mire használ, viszont ha hosszúéletű eszközöket szeretnénk, akkor nagyobb erő kifejtésénél ne racsnis kulccsal próbálkozzunk, mert ezek drága szerszámok tudnak lenni, amitől nem megfelelő használat után el is búcsúzhatunk. Az igazi nagy segítséget akkor kapjuk ezektől a szerszámoktól amikor csavarokat, anyákat kell hajtani, ahol a kezünk még pont nem elég erős, illetve nincs még nagy nyomaték.  Vannak azonban kivételek. Egy nyomatékkulccsal egybe épített racsni természetesen úgy került méretezésre és kialakításra, hogy az a nyomatékkulcs maximális erejét bőven elbírja, de még így is ez a szerkezet leggyengébb pontja.

 

A behajtószár

A jó minőségű behajtó bitek  precíziós termékek, amelyek csavarozás közben a csavarfej hornyába stabilan belekapaszkodnak és ezáltal a csavarozásnál fellépő kidobó erőnek sikeresen ellen tudnak állni, és nem csúsznak le, ezzel biztosítva a ki- és behajtásnál a karc és sérülésmentes munkát. Előnye emellett még, hogy a csavarfej formájától függetlenül használható, így pusztán a horony mérete, illetve alakja lesz a mérvadó. Választhatunk egy vagy két oldalas kivitelt, többféle méretben és kialakításban.

Ahhoz pedig, hogy szerszámaink mindig kéznél legyenek, nagyon praktikus szerszámtartó mellényeket.