Gyertyakulcs
Egy gyertyakulcs azok számára is hasznos lehet otthon, akik ugyan általában hivatalos szervízbe viszik az autójukat. A gyújtógyertya cseréjét egyszerűen otthonról is el lehet végezni. Ugyanakkor az autószerelő szakemberek is megtalálják oldalunkon a számításaikat, mert olyan gyertyakulcsokat forgalmazunk, amelyek professzionális felhasználásra is alkalmasak.
Gyújtógyertya cseréje gyertyakulccsal
A benzines meghajtású járművekben a gyújtógyertya arra lett kitalálva, hogy a motor által beszívott üzemanyag-levegő keverékét meggyújtsa. Ez a folyamat úgy történik, hogy ha a motor a sűrítési ütem végéhez ér, akkor a gyújtógyertya elektródái között egy kisüléssel szikrát hozunk létre, ami begyújtja a már így is felhevült, sűrített keveréket. A fizika tudománya kimondja, 1 mm levegő elektromos átütése viszonylag nagyobb energiával működik, kb. 25-50 kV közötti feszültséggel lehet a szikragyújtást beindítani.
A gyújtás rendszere
Hogyan keltkezik tehát a gyújtáshoz szükséges feszültség? Általánosságban minden belső égésű benzinmotorban van egy gyújtási rendszer, ami felépíti, hogy melyik hengerbe mikor kell a szikrát adni, hogy a motor stabilan működhessen. Ez a rendszer többféle képpen épülhet fel, attól függően, hogy milyen motor.
Eleinte jellemző volt, hogy forgó elosztós gyújtás rendszert használtak, ami ezekből az elemekből épült fel: Elosztó (Fedél, rotor, megszakító, kondenzátor, Hall-jeladó), gyújtás trafó, gyújtás modul, gyújtás kábel garnitúra és gyújtógyertya. Ebben a rendszerben úgy vették a jelét a gyújtásnak, hogy az elosztó közvetlenül csatalakozott a vezérműtengelyhez, és annak a forgásából az elosztóban lévő rotor a fedélen kialakított csatlakozóra adta a feszültséget. Ez elsősorban azért is volt hátrányos, mert a forgó mozgás miatt alaposan össze kellett hangolni, és előfordult olyan eset is, mikor a nagy fordulatszám miatt nem volt tökéletes a gyújtás.
A kor előrehaladtával és az igények növekedésével a rendszert szükségessé vált továbbfejleszteni és a mai napra a forgó elosztós megoldás helyett, már sortrafó vagy ceruza trafós elektromos vezérlésű gyújtásokat használnak. Ebben a rendszerben az elemek a következők: gyújtás sortrafó vagy ceruza trafó, egy sor jeladó/ főtengely, vezérműtengely, kopogás szenzor) valamint az ECU, illetőleg a gyertya. Ezzel a technikával már sokkal pontosabban lehet leadni a gyújtást, sőt a jeladók révén a gyújtási időt is lehet változtatni.
A gyertya, mint a gyújtás fő alkatrésze
Annak ellenére hogy a gyertya egy pici eleme az egész rendszernek, elmondhatjuk, hogy szinte a legfontosabb. Kialakítása nem bonyolult. van a házrész, a közepén végigfutó elektróda és az elektróda körüli szigetelés (kerámia). A szikra képződés az elektróda és a ház alsó testtelési pontja között jön létre. Bátran feltehetjük a kérdést, ha ilyen egyszerű a felépítése, akkor miért van szükség belőle ilyen sokfélére? A válasz abban rejlik, noha egyszerűnek tűnik kívülről nézve, mégis egy bonyolult rendszerként működik a járműben.
Hogy milyen gyertyára van szükség az egyes motorokban, ez a döntés mindig a gyártót terheli, mivel csak Ő van vele tisztában, hogy az általa gyártott motor milyen hőelvezetéssel lett megtervezve, ezáltal milyen hő értékű gyertyára van szükség. A gyertyák esetében különbséget lehet tenni hideg és meleg között. A hideg gyertyának nagyobb a hőelvezetése, míg a melegnek kisebb. A tervezők ezt számokkal szokták jelezni, minden gyártó a saját egyéni módján. Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a közép elektróda milyen anyagból készült, ezek lehetnek rézből, nikkelből, irídiumból, valamint platinából.
A rézből és a nikkelből készült középelektródás gyertyák általában rövidebb élettartammal állnak rendelkezésre, ami kb. 30-45.000 km, míg az irídiumból és platinából készült akár 100.000 km is kibír. Az irídiumos gyújtógyertya itthoni meghatározó járműje a Suzuki, aminek sok modelljében megtalálhatjuk ezt: Swift, Ignis, Wagon R+ VVt-i motorral felszerelt modellek, amikben a csere periódusa 100.000 km.
Hogyan cseréljük a gyújtógyertyát?
Gyakran előfordul, hogy gyújtógyertyát szükséges cserélni, ezért nem mindig viszi el az ember a szervízbe, mert ez egy egyszerűbb folyamatnak tekinthető. Gyújtógyertyát csak a motor hideg állapotában szerelhetjük ki, és tehetjük vissza. A gyertya meghúzási nyomatékára fontos figyelni, mert ha túlhúzzuk dobós a hengerfejet, beletörhet a gyertya, de ha laza a meghúzás, megeshet, hogy a géptetőből szedjük ki a gyertyát a kompresszió áldásos tevékenysége miatt. bizonyos motoroknál, ahol ceruza trafót használnak, és bonyolult belőle kihúzni, a hibás kiszerelés folyamatában akár meg is sérülhet a trafó.
A Profi barkácson megtalálhatja az ehhez a folyamathoz szükséges gyertyakulcsot, mellyel elvégezheti a pontos munkát. Ajánlatunkban rengeteg termék és gyártó található, érdemes tehát összevetni a vásárlás során, hogy a kulcsok közül melyik lesz a számunkra megfelelő a sikeres gyertyacsere végrehajtásához.
Milyen gyertyakulcs márkák találhatóak a kínálatunkban?
Yato, Proline, Neo, Mega Tools, Top Tools, Vorel, Topex.
Gyakori kérdésel gyertyakulcs vásárlása során
16-os gyertyakulcs kellene, de nekem csak 21-es van otthon.Esetleg tudnék használni valami más szerszámot erre a célra?
Sajnos a 16 - os gyertyakulcsot tudod egyedül használni, vészmegoldásként megpróbálhatod a 16 - os csőkulcsot.
Hányas gyertyakulcs kell a X16XEL motorhoz?
16 -os méretű
Suzuki Splash gyertya cseréjéhez hányas gyertyakulcs szükséges?
16- os méretű