Injektorkulcs

Bedadog, egyenetlenül jár a motor, erőtlen a gyorsítás vagy alapból nehezen indul az autó? Ebben a szerencsétlen esetben az autószerelők valószínűleg az injektor megfelelő működését vizsgálnák meg először. Igaz, hogy ez a művelet megkíván némi szakértelmet, de ha ezzel rendelkezünk, akkor már csak egy erős injektorkulcsra van szükség, semmi másra!

Szűrés és rendezés
Szűrés törlése
Ár  (Ft)
-
8 090 Ft - 40 990 Ft
Márka
Ajánlott felhasználás
Termék státusza
Szűrés és rendezés
5 termék
5 termék

Mi az az injektor, injektorkulcs?

Angol eredetű injekcióból származó szó, másképp mondva befecskendező szelepet jelent, amely az üzemanyagot a motor megfelelő egységébe permetezi. Benzines esetén közvetlenül az égéstérbe/hengerbe, dízel esetén az elosztócsőbe/szívócsonkba. Befecskendező járműnek is hívják azokat a járműveket, amely befecskendezőkkel ellátott üzemanyagrendszert használnak.

Az injektorok eredete

Az első injektorokat a repülőgépek motorjaiban, majd a II. világháborúban a vadászgépek motorjaiban alkalmazták. A tudományos technológiai fejlettség még ekkor nem ért el arra a szintre, hogy a mindennapi autósok számára is elérhetővé váljon a befecskendezős motor. Később azonban pont az injektorok kerültek kiszorításra a repülők körében, amikor átvette ezek helyét a sugárhajtóművek. Így az autómotorok fejlesztése került előtérbe, azok közül is elsősorban a technikai sportautók fejlesztői foglalkoztak elsőként a motorok teljesítményének efféle növelésével, majdpedig fokozatosan terelődött át a teljes autóipari szektor fókusza is az injektorok felé.

Az első ilyen eszközök egyszeri befecskendezésre voltak képesek, azonban hamar átalakult ezeknek a tervezési fázisa, felfedezték, hogyha megmérik a hengerekbe jutó levegő áramlási sebességét, akkor nyomás alatt is adagolhatnak üzemanyagot a rendszerbe.

Elsőként, 1951-ben ért el átütő fejlesztést a Bosch. A cég vezető szerepet töltött be a befecskendezők fejlesztésében. Először a K-Jetronic mechanikus injektor jelent meg, majd ezután az elektronikus KE-Jetronic. Ezek számos fejlesztési fázist megéltek, többek közt gyártósorra került a K-Lambda (λ), ahol már a jól ismert lambda szonda méri az égéstermék oxigéntartalmát. A mérés függvényében a vezérlőegység jelt adva ún. ütemszelepnek, folyamatosan változtatni tudja elosztáskor a benzin nyomását. Szerezze be a lambda szonda szerelésére szolgáló lambda szonda kulcsot is nálunk!

A rendszer működése

Az üzemanyag-rendszer működése a következőképp írható le. A motor megfelelő részének térfogatát egy légérzékelő segítségével kiszámítja a rendszer és ezt az információt a vezérlőegységhez juttatja. Ez nem csak az injektor számára szükséges adat, a vezérlőegység továbbítja ezen alkatrész mellett más érzékelőknek is a megmért térfogat nagyságát. Az injektor ennek függvényében a megfelelő pillanatban a megfelelő nyomással tölti be a megfelelő mennyiségű üzemanyagot az égéstérbe (vagy elosztócsőbe).

Amennyire okos kis eszköz, annyira érzékeny is. Egyrészt a motor típusát illetően, hiszen az injektorok koránt sem univerzálisak. Másrészt pedig a szennyeződéseket illetően, tudniillik egyáltalán nem bírja a koszt.

Injektorkulcs lészlet

 

A járművek leállításakor az éppen az üzemanyag-rendszer ezen szakaszában lévő benzinből maradhatnak vissza bizonyos illóanyagok, amik ráégnek a porlasztótűre, illetve a befecskendező szelep elülső lapjára, a lerakódás pedig egyre csak vastagszik, mely ahhoz vezet, hogy az áramlási keresztmetszet megváltozik, szabálytalan lesz az áramlás. Lelassulhat a szeleptű működése és teljesen el is tömődhet. Ez azért nagy gond, mert a befecskendező szelepek tűpontosnak működése nagyban meghatározza az indítás, fogyasztás, károsanyag-kibocsátás értékeit is. A szerencse viszont az, hogy az injektorok élettartama gyakorlatilag egyenlő az autóéval, ezek az alkatrészek több milliárdnyi befecskendezési ciklusra vannak kalibrálva.

Ha viszont mégis bekövetkezik a baj és javításra, cserére van szükség, az olykor hatalmas összegeket jelenthet (elrettentésképp, 6-7 számjegyre kell gondolni) az autó tulajdonos számára. Bedadog, egyenetlenül jár a motor, erőtlen a gyorsítás vagy alapból nehezen indul az autó? Az autószerelők az injektor irányban fognak elkezdeni gondolkodni. Azonban, ha rendelkezünk a művelethez szükséges szakértelemmel, akkor már csak a megfelelő eszközt szükséges beszereznünk hozzá. Így könnyen hozzáférhetünk az eltömődött, szennyeződött alkatrészhez, kiemelhetjük és tisztítás után visszahelyezhetjük azt a motortérbe. Nem árt óvatosnak lenni, hiszen, mint már említettük, nagyon érzékeny (és drága) alkatrészről van szó, így csak saját felelősségre ajánljuk mindenkinek a javítást. Másrészt viszont biztos kezek közt nem történhet baj és nagyon sokat spórolhatunk, ha ezek után nem kell egy teljesen új injektorra beruházni. Az injektorkulcs segít egyszerűen levenni a beszorult, vagy beragadt befecskendezőt a hengerfej leszerelése nélkül is. Lehetővé teszi a gyors eltávolítást még a súlyosan megszorult injektornál is.

 

Tipp: Válassz műhelyedbe hidraulikus bontót, huzatót

Minőségi szerszámok autószereléshez

Az autószereléshez szükséges egyéb eszközöket is szerezze be nálunk! Minőségi, professzionális autószerelő szerszámok, Yato, Proline, Neo márkák termékei között válogthatsz. 

Gyakori kérdések Injektorkulcs vásárlásakor

 

Milyen készletek érhetők el jelenleg a webshopban?

A Proline és a Yato készletei gyors és szakszerű segítséget nyújtanak az injektorok kiszereléséhez és javításához. A készletekben lévő szerszám darabszámok eltérők, a 4 darabostól a 22 darabosig kisebb-nagyobb készletek közül lehet válogatni.

Milyen anyagból készülnek az injektorkulcsok?

Általában minőségi acélból gyártják ezeket az eszközöket.

Milyen méretben érhetők el az injektorkulcsok?

Mivel az injektorok mérete típusonként/márkánként igen eltérő ezért a készletek is többféle méretű kulcsokat tartalmaznak a minél hatékonyabb munkavégzés érdekében. Részletesebb információk a méretekről a termékleírásokban találhatók.