Hómaró, hótoló gép

Akinek hómaró gépe van, az nem fog többé bosszankodni a behavazott kijáró miatt, a téli időszaknak képes lesz csak az szépségeit élvezni. Nem kell többé órákat tölteni a ház vagy a telephely behavazott részeinek járhatóvá tételével, egy akkus vagy benzines hómaróval könnyedén kiszabadítja a hó fogságából a járdákat, utakat, kapu és kocsibeállókat. Az évszakok váltakozásával a nyár és a grillszezon, majd az ősz után előbb vagy utóbb megérkezik az igazi tél és vele együtt a havazás. A falevelek hullása, eltakarítása után más eszközök könnyíthetik meg az életünket, mikor arra ébredünk, hogy egy jó kis hótorlasz van a kapuban, a garázs előtt, a járdánkon. A hómaró gépek hihetetlen gyorsan és könnyedén képesek eltakarítani az útban lévő havat, kezelésük sem bonyolult.

Egyfokozatú vagy kétfokozatú hómarók

 

A hómarók, hóekék főbb típusai az akkumulátorosok, elektromosok és a benzinmotorosak. Az akkumulátoros megoldás igen kényelmes, viszont az akku állapotát, töltöttségét nem szabad elhanyagolnunk, mert akkor kellemetlen meglepetés érhet, mikor használni kellene. Az elektromosoknál áramforrás szükséges a használathoz, ez nem mindenhol megoldható. A benzinmotorosak nagyon kényelmesek, benzinnel feltöltés után indulhat is a munka.

A hómarók lehetnek  egy- vagy kétfokozatúak. Ez az egyik legfőbb tulajdonságuk, ami meghatározza a felhasználásukat.

 

Részletesebben az egyfokozatú hómarókról

Az egyfokozatú hómarók egy darab marócsigával üzemelnek, ez felszedi a havat és ki is dobja a garaton át.

A marócsiga és a turbinakerék egybe van építve kombinált marócsigává, melynek hajtását a tolókaron lévő karral lehet elindítani. Az egyfokozatúak fordulatszáma sokkal magasabb, mint a kétfokozatúaké, éppen emiatt már a kisebb, pár centis hó eltakarítására is használhatók. A házuk műanyagból készül, mely a fém házzal ellentétben nem sérti meg a felületet, nem hagy csíkokat, nyomokat. Emiatt javasolt például térkő, járda tisztítására. Attól sem kell félni, hogy a hómarók (az önjáró drágább típusok kivételével) irányítása kézi erőt igényel, mert annyira ki vannak egyensúlyozva, hogy nem igényelnek több emberi energiát, mint egy fűnyíró irányítása. Az egyfokozatúak nehezen bánnak el viszont a 10 cm feletti hóval és a kidobási távolságuk is gyakran kisebb, például 4-5 méter, de a viszonylag kis súly és könnyen kezelhető méreteik miatt nagyon népszerűek, főleg a családi házak, sorházak, társasházak körüli hó eltakarítási munkáknál ajánlottak, nagyjából 100-500 m2-es területre.

Ezek általában nem állítható magasságúak, nincs csúszó talpuk. Motorjaikon ritkán található önindító, ami nem gond, hiszen általában csak 3-5 LE motorokkal szereltek. De szinte mindegyiken van kézi benzinpumpa a könnyebb indíthatóság céljából. Többségüknek nincs kerékhajtása, a marócsiga leveleinek szélén van 1-1 gumiszegély, ami segíti az előre haladását és védi a csigát a gyors kopástól. Emiatt a gumiszegélyre mindig figyeljünk, ne legyen lekopva, mert akkor a csiga sérülhet. Egyszerűbb gyártmányoknál előfordul, hogy a csigalevél nem is acéllemezből készül, hanem a gumiszegély van szélesebbre hagyva, így látva el a csigalevél funkcióját. Ezek persze marási hatékonyságban, haladásukban gyengébbek, mint az acéllemezes csigás társaik.

 

 

Információk a kétfokozatú hómarókról

Itt a marócsiga és a turbinakerék két különálló részből áll, a legtöbb típusnál külön hajtással is rendelkeznek és egymástól függetlenül is kapcsolhatók. A marócsiga lassú forgásával továbbítja a havat középre. A csiga levelei fogazottak emiatt még a kemény, akár jeges havat is könnyen szétbontja és továbbítja a turbinakerékhez, mely a magas fordulatszámán nagy erővel és sebességgel dobja ki a havat, lendületesen akár 8-10 m távolságra is. A  kétfokozatú hómarók egyik hátránya, hogy kis hóban nem lehet velük dolgozni. Az is  problémát okozhat, hogy ezek a hómarók vasból készülnek. A maróház szélén lévő két csúszó talp, melyek a hófelszedés mélységének beállítására szolgálnak, gyakran nyomot hagynak a betonon vagy a térkövön, ami később meglátszik.

  Ezek a gépek legtöbb esetben rendelkeznek magasság állítási lehetőséggel is, a marófej háza alatt kétoldalon csúszó talpak vannak. Sok kivitelnél még a kidobó kürt iránya is állítható és a szórási távolság is, sőt biztonsági okokból a kürtben gyakran helyeznek el hótörő rácsot, hogy kidobáskor a jeges darabok nehogy sérülést okozzanak.

A kétfokozatú hó eltakarító gépek legtöbbször 50-100 cm közötti munkaszélességgel bírhatnak.

Mindegyikük rendelkezik kerékhajtással, az egyszerűbb típusokat leszámítva még előre és hátrameneti sebességi fokozattal is. Ez nagyban segíti a hó mennyiségéhez és állagához beállítani a haladási sebességet. A kerekeken speciális gumiabroncsok vannak, hogy tökéletes legyen a tapadás, ezek főleg meredekebb kocsibeállókhoz, területekhez előnyösek. Gumitalpasoknál a kormányzási technika sem nehéz, hiszen a kormányon elhelyezett karok segítségével kikapcsoljuk az egyik oldali hajtást, így a másik oldalon lévő kerék a kanyarodást elvégzi, akárcsak a lánctalpas traktorok. 

A kétfokozatú hómarókban négyütemű, csapágyazott főtengellyel rendelkező motorok vannak, általában 5-15 LE teljesítményűek. Akár 500-3000 m2-es terület takarítására is alkalmasak teljesítménytől függően.

 

Előnyök és hátrányok röviden az egy- illetve kétfokozatú hótolók esetében

 

 

Egyfokozatú

Kétfokozatú

Előnyök

Kompakt, könnyű gép

Elbánik a nagy hóval is

 

Ideális kisebb területre

Összeállt, jegesedő havat is feltakarítja

 

Friss hóval elbánik

 

 

Könnyű irányíthatóság

 

 

 

 

Hátrányok

Nagy hóval nem bír el

Csíkokat hagyhat a térkövön

 

 

Nehezebb irányíthatóság

 

 

Nehezebb és nagyobb gép

 

 

 

Milyen hómarókat vehetek a Profibarkácstól?

Akkus és benzines hótolókat egyaránt megtalál nálunk a Hecht és Riwall termékpalettájából. A fenti információkból is látszik, hogy az elsődleges eldönteni, hogy hol szeretnénk vele havat eltakarítani, hová szükséges egy ilyen hómaró gép. Otthon? Kertes ház? Társasházak? Szálloda? Telephely? Közület? Tudni kell, hogy körülbelül milyen négyzetméteren dolgoznánk vele, és ez eldönti, hogy egyfokozatú vagy inkább kétfokozatú gépre van szükségünk. Ha azonnal használjuk, ahogy a friss hó leesik, elegendő lehet egy egyfokozatú hómaró, de ha nagyobb hótömeget akarunk eltávolítani az útból, vagy ritkábban dolgozni vele, amikor már jegessé válik, akkor a kétfokozatú a megoldás.

Bármelyik mellett dönt, a hómaró beszerzésével jelentős idő és energia ráfordítást takarít meg a téli időszakban magának vagy alkalmazottainak. Persze az már csak hab a tortán, ha egy fűthető munkakabát is rendelkezésre áll a berendezés használójának.

 

Gyakran ismételt kérdések a hómaró használatával kapcsolatban

 

 

1. Térkövezett, 500 m2-es telephelyünk van, melyik hómarót ajánlják?

Ebben az esetben a legjobb választás egy műanyag házas egyfokozatú hómaró, ez biztosan nem fog csíkokat hagyni a térkövezett felületen.

Olyan hómarót szeretnék, ami a jeges hóval is megbirkózik, a járda eltakarítására vásárolnánk.

A jeges, összetapadt havat eltakarítani a kétfokozatú hómarók képesek, mert maró csigái fogazottak. Válassza a Riwall Pro benzinmotoros kétfokozatú hómaróját, nem fog csalódni benne.

3. Kint tárolnám a benzines hómarót télen, be tudom majd indítani használatkor?

Ebben az esetben előnyös, ha a hómaró rendelkezik elektromos indítási lehetőséggel, ez esetben biztosa, hogy nem lesz gond a beindítás még nagy hidegben sem. ( Elektromos starternek is nevezik, a gép adatlapján feltüntetésre kerül)