Kategóriák
  • Akciós termékek
  • Forgalmazott márkáink
    •  
  • Gép
    •  
  • Kéziszerszám
    •  
  • Kerti gép
    •  
  • Kerti gép tartozék
    •  
  • Kerti szerszám
    •  
  • Kert-Szabadidő
    •  
  • Műhelyfelszerelés
    •  
  • Rögzítéstechnika
    •  
  • Ipari berendezés
    •  
  • Autószerelő és Motorszerelő szerszám
    •  
  • Villamosság
    •  
  • Világítás
    •  
  • Munkaruha és munkavédelem
    •  
  • Jármű
    •  
  • Otthon, háztartás
    •  
  • Saját márkás termékeink
  • Karácsonyi termékek
    •  
  • Mintás póló
    •  
Hírlevél
TOP termékek
Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Fizetési megoldás

Hogyan válassz elektromos kerékpárt?

Hogyan válassz elektromos kerékpárt?

 

pedelec avagy köznyelvi nevén e-bike, vagy elektromos kerékpár piac óriási robbanáson van túl, és továbbra is dinamikusan növekszik, legalábbis a messzi nyugaton.

A pedelec kerékpárok, a pedálozás közbeni rásegítés elvén alapulnak. Egyszerű gombnyomással választhatjuk ki a fokozatok közül, hogy milyen mértékben segítsen nekünk az elektromotor hajtani a kerékpárt, ami csak pedálozás közben kapcsol be. Ha nem tekerünk, vagy meghúzzuk a fékkart, nem segít a hajtásban. Kikapcsolt állapotban az összes elektromos kerékpár típustól függetlenül, hagyományos kerékpárként használható.

Az elektromos kerékpárok kiválasztásánál több kérdést célszerű végiggondolni: 

  • Miért használj elektromos kerékpár?
  • Milyen célra szeretnéd használni?
  • Milyen távon szeretnéd használni?
  • Milyen típusú elektromos kerékpár ideális számomra?
  • Milyenfajta rásegítés módja ideális számomra?
  • Mire kell figyelni egy elektromos kerékpárok töltésésnél, karbantartásánál?

 

Ezekre a kérdésekre adunk most számodra választ, hogy a lehető legkönnyebb sikerüljön kiválasztanod az ideális elektromos kerékpárodat. 

 

Gyakran felmerülő kérdés, hogy érdemes elektromos kerékpárt vásárolni?

Nagy hatótávolság, olcsó üzemeltetés, kevesebb energia befektetés. Az üzemanyag ára napról napra drágább, így az elektromos kerékpáron való közlekedés mindig olcsóbb lesz. Ez a felhasználási területet elsősorban az idősebbek korosztály és/vagy a fizikailag gyengébbek használják nagy megelégedéssel. A kerékpározással egyenértékű közlekedési szabadság. Nem igényel különleges bejelentést, csak a kerékpárokat általánosan érintő KRESZ szabályokat kell betartani. Bár a bukósisak használata nem kötelező, mi kifejezetten ajánljuk, hiszen sokkal, nagyobb nyomatékkal közlekedik, mint egy átlagos kerékpár, így ha ezt nem veszed számításba, érhetnek meglepetések. Nincs korhatár. Nincs szükség jogosítványra, illetve az elektromotor az idősebbek számára is biztosítják a mozgás örömét. Viselhetsz bármit, nem akadály. Öltönyben vagy szabadidő ruhában, de akár szoknyában is használható. Motorral vagy motor nélkül. Az akkumulátor lemerülése után csak tekerni kell, és az út folytatódhat. Rendkívül széles választék. Mindenki megtalálja a számára megfelelő modellt. Álmaid elektromos vagy pedelec bringájának kiválasztásakor érdemes végigmenni ugyanazokon a kérdéseken, mint egy kerékpár esetében.

A Pedelec kerékpárok lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítése, amikor pedálozunk is. Nem rendelkezhet, gázkarral, mint a motorok hanem, vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie, így a rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet, e fölött már a saját izomerődön múlik a sebességed. Az elektromotor teljesítménye nem haladhatja meg a 250W-ot.

 

Az elektromos kerékpároknál különbséget kell tenni pedálszenzoros és nyomatékszenzoros e-kerékpár között. 

  • A pedálszenzoros az alap változat. A kerékpár hajtómű tengelyén található mágneses tárcsa mozgása által keltett mágneses térváltozást érzékeli, a vele szembe állított érzékelő, ami működésbe hozza az elektromotort. Gyakorlatilag a hajtómű forgását érzékeli. Főleg városi használatra ideális választás. 

 

  • A nyomatékszenzorod kerékpár, nyomaték érzékelésen (Torque sensor) alapuló rásegítés elindítás. A különbség az, hogy a nyomatékszenzor rögtön érzékeli a pedál tengelyére kifejtett forgatónyomatékot, ezáltal azonnal bekapcsolja a motort, és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra. Az alapváltozatnál van egy enyhe késés, ami a tárcsán elhelyezett mágnesek közötti távolság miatt adódik. (kb. 1/4 pedálfordulat). Hosszabb túrákra, meredek terepekhez ideális választás. 

 

Az akkumulátor és motor elhelyezése

 

Az elektromos rásegítésű kerékpárokat könnyű és környezetbarát Li-ion akkumulátorok működtetik, melyek nem bocsátanak ki semmilyen szennyező anyagot, így 'zöld' energiaforrásnak számítanak. A fentieken felül a Li-ion akkumulátorok a következő előnyökkel járnak:
● Memória-effektus nélküli töltés
● Jelentős energiatárolási kapacitás és áramkibocsátás, kis méret,
alacsony súly, nagy teljesítményű járművekhez is használható
● Hosszú élettartam
● Széles hőmérsékleti skálán használható (-10 és +40 °C között)

 

Az akkumulátorok elhelyezése a kerékpárokon lehetnek:

  • Hátsó csomagtartón 

A súlyeloszlás szempontjából nem ideális, mivel a súlypont hátrébb kerül a többi típushoz képest. Az akkumulátorok melyek a hátsó csomagtartón lettek kialakítva, előnyt élvez a csomagtartó védetségének köszönhetően. Ha nem szeretné használni az elektromos rásegítést, csupán egy egyszerű mozdulattal az akkumulátor kiemelhető, így már nem kell számolnia a többletsúllyal. 

 

  • Vázon elhelyezett vagy vázba beépített

Ideális súlypont jellemzik ezek a típusokat. Bár az akkumulátorok ellenálló külső borítással vannak ellátva, fokozottan figyelni kell a külső hatásokkal szemben mint például ütés, surlódás, egyéb behatások. 

Az akkumulátor a vázon elhelyezve

 

Az akkumulátor teljesen el van rejtve a vázban, reteszelve van

 

A motor típusnál is több fajta elérhető a kínálatokban

  • Középmotoros 

Elvitathatatlan előnye az ideális súlyelosztás, hiszen a súlypont alacsonyra és középre kerül. Így ezek a bringák nehezebbek ugyan hagyományos társaiknál, de a kezelhetőség, stabilitás terén semmilyen hátrányt nem jelentenek.

A középmotoros rendszerek hátránya, hogy a bringa hajtásán keresztül adja le a teljesítményét a motor, emiatt a hajtás (lánc, lánckeréksor, lánctányérok) gyorsabban kopnak, sőt egyes esetekben a hátsó agy is megadhatja magát. Emellett sok középmotoros rendszerből kiiktatták a szabadonfutót, így ha lemerült az akku, elég izzasztó lehet velük hazatekerni még síkon is.

  • Hátsó motoros

Régebben kimondottan elterjedt volt, ma a középmotoros rendszerek visszaszorították őket. Előnyük az egyszerűség, a nagy nyomaték és hogy a kormányzásra nem gyakorolnak semmilyen befolyást. A súlypont ezeknél a bringáknál is alacsonyan van, viszont hátra kerül, ami a kezelhetőségben is érezhető.

Ha elfogynak a coulombok az akkuból, könnyen haza lehet velük pörgetni, a szabadonfutónak hála. A hajtás alkatrészeit nem terhelik, sőt, többnyire ezeknek még hosszabb lesz az élettartamuk, mint egy hagyományos bringán.
Jellemzően pedálszenzoros elektromos kerékpárok ezek, melyek a hajtókar forgásának érzékelésekor kapcsolják be az elektromos motort.
Legfőbb hátrányuk, hogy mivel a hátsó kerék kimondottan nehéz, a hátsó felfüggesztés teljesítménye nagymértékben romlik. Merevvázas bringáknál ez a hátrány persze nem jelentkezik.

  • Első motoros

 Nagyon elterjedt megoldás, főleg a városi bringákon. Előnyük az áruk. Ezek a legolcsóbb rendszerek, és többnyire nem is túl súlyosak. Ha lemerül az akkumulátor, ugyanúgy tekerhetsz velük, mint egy normál bringával. Városi használatra, laza túrákra ideális bringák.

Ugyanakkor az első hajtás nem fukarkodik az irányításra gyakorolt befolyástól, kezelhetőségben ezek a bringák szerepelnek leggyengébben.  Egyben a leghangosabb rendszerek a bolygóműves áttétel miatt. A vezérlésük is egyszerűbb. A teleszkópos villák is problémaforrást jelenthetnek. A nehéz agymotor miatt egészen másféle és sokkal nagyobb terhelést kap a villa.

Az elektromos kerékpárok hatótávját befolyásoló tényezők

Az elektromos kerékpárok hatótávolságát több tényező befolyáshatja. Ahogy az elektromos autóknál, az e-bringáknál is az egyik legsarkalatosabb kérdés, hogy milyen messzire jutnak el egy töltéssel. Senkit ne tévesszenek meg a gyári adatok, az autókhoz hasonlóan a katalógusadat legtöbbször azt mutatja, hogy egy 40 kilós felhasználó síkon, hátszélben, új akkuval milyen messzire juthat el egy feltöltéssel. A valóságban a képet sok minden árnyalja:

  • a kerékpáros tömege, a könnyebb embereket ugyanaz a bringa messzebbre viszi el
  • az akku korával arányosan csökken a hatótáv
  • ha dombos a vidék, nem jutsz el olyan messzire, ha hegyes, akkor még annyira sem
  • az elektromos rásegítő mértékétől, minél nagyobb rásegítéssel kerékpározunk, annál hamarabb lemerül.
  • az időjárási viszonyoktól
  • a sok elindulás-megállás (városi forgalomban) szintén gyorsabban szívja le az akkut

Az ideális kerékpár kiválasztása és beállítása


A kerékpárt a használó magasságának megfelelően kell kiválasztani. A váz felett átvetett lábakkal, a talajon állva legalább 25 mm (1”) hézagnak kell lennie a használó és a váz felső, vízszintes csöve között. A pedálos rásegítésű kerékpárok váza némileg kisebb, mint a hagyományos pedálos elektromos kerékpároké. A vázméret kiválasztása után a nyeregcső és a kormány beállítható a maximális kényelem és biztonság érdekében. A kerékpárokhoz számos opcionális kiegészítő is kapható. Ezek vásárlása előtt bizonyosodjon meg arról, hogy ismeri a kezelésüket. A nyereg könnyedén állítható felfelé vagy lefelé. Úgy kell beállítani, hogy a pedálon lévő láb a pedál legalsó pozíciójában is enyhén be legyen hajlítva. A kormányt a kerékpár stílusának megfelelően, MTB és országúti kerékpárnál a nyereggel azonos magasságban, vagy némileg alacsonyabban kell rögzíteni, városi kerékpárnál olyan magasan, hogy minél egyenesebb háttal biciklizhessünk. 

Az interneten is rengeteg táblázat található, melyek megmutatják, hogy a kerékpáros magasságához mekkor vázméretű kerékpár ajánlott. Ahogy, mint sok más területen is, ahány ember annyiféle ismeret. Különböző kerékpár típusoknál (MTB, Trekking, Cross) más méretű vázméret ajánlott. Fontos, hogy mindig kellő körültekintéssel válassza ki a kerékpárja vázméretét. A vázméret jelölésének többféle módja lehet. A legelterjedtebbek a centiméter ill. coll (inch) mértékegységben jelöltek ( 1"=2,54 cm). Egyes márkáknál előfordulhat betűkkel való méretezés, hasonlóan a ruhadarabok jelölésénél, S,M,L. Ebben az esetben mindig a gyártó által megszabott mérettáblázatot vegye figyelemben. 

 

 

Nehéz számodra az elektromos kerékpár tárolása? Szeretnéd ha nem csak segítene a hajtásban de még praktikus is legyen? Már erre is találhatunk megoldást. Hagyományos vázú kerékpárok helyett már választhatunk összecsukható vázú elektromos kerékpárt. A kerékpár néhány mozdulattal gyorsan összecsukható, így könnyedén bejuthat vele a liftbe, az irodában és a lakásban sem fogja Önt zavarni. Az összecsukható elektromos kerékpárok túrákon és a város környezetben is egyaránt használható. Az akkumulátor a vázban van beépítve, viszont a hagyományos kerékpárként is van lehetőségünk használni. 

 

Fontos megemlíteni a kötelező kerékpáros felszerelést és tartozékokat!

A KRESZ által előírt kötelező tartozákai:

  • Első lámpa - Fehér vagy kadmiumsárga fényű, folyamatosan vagy villogva világító lámpa
  • Hátsó lámpa - Piros fényű, folyamatosan vagy villogva világító lámpa
  • Küllőprizma - Borostyánsáraga színű küllőprizma, legalább az első keréken (legalább két darab), amelyet kiegészítheti, vagy helyettesítheti az abroncson lévő reflexcsík.
  • Csengő
  • Fényvisszaverő prizma - Fehér színű előre, piros színű hátulra,  nem háromszög alakú

 

További felszerelés:

 

  • Kerékpáros sisak - Lakott területen kívűl 40 km/h felett közlekedő kerékpárosnak kötelező a sisak használata. A siska nem csak a kisebb sérülésektől de komolyabb fejsérülésektől is megóvja használóját. Lakott területen belül is ajánljuk a használatát! 
  • Láthatósági mellényFényvisszaverő ruházat lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok között kötelező használni.

A kerékpár megvásárlásakor Önöknek kell gondoskodnunk arról, hogy beszerezzék a kötelező kiegészítőket amennyiben azok nem tartozékai a kerékpárnak!

Az alábbi linken megtekintheted kerékpáros felszereléseket és tartozékokat! Kattints ide!

További hasznos információk, hogy az elektromos kerékpárunkat biztonságosan és minél tovább tudjuk használni

Indulás előtt mindig ellenőrizze a következő:

  • keréknyomás, ez nagyban befolyásolja az elektromos kerékpár teljesítményét
  • akkumulátor töltöttségi szint
  • lánc megfelelő olajozása 

Az akkumulátor töltésének eljárása a következő:

  • Győződjünk meg arról, hogy a rendszer ki van kapcsolva. Ezután nyissa fel az akkumulátor oldalsó részén lévő töltőcsatlakozó fedelét
  • Csatlakoztassa a töltőkábelt az akkumulátorhoz, a másik végét pedig helyezze egy konnektorba. A töltőn ekkor kigyullad egy piros LED, ami a töltés befejeztével zöldre vált.
  • Húzza ki a töltőkábelt előbb a konnektorból, majd az akkumulátorból. Végül csukja vissza a fedelet és ellenőrizze, hogy megfelelően zár-e.

Fontos!

Csak a kerékpárhoz mellékelt töltőkábelt használja, ellenkező esetben sérülhet az akkumulátor és érvényét veszti a jótállás. Töltés közben a töltő és az akkumulátor egyaránt legalább 10 centiméterre legyen a faltól, a túlmelegedés elkerülése érdekében jól szellőző helyen. Működés közben ne tegyen semmit a töltő közelébe.

 

Az akkumulátor használata és karbantartása a következő:

  • Használat után mindig töltse fel a kerékpárt.
  • Ha ritkán használja a kerékpárt, havonta végezzen el rajta egy teljes feltöltést az akkumulátor állapotának megóvása érdekében.
  • Ha az akkumulátor hosszú ideig nincs használatban, 3 havonta teljesen fel kell tölteni.
  • A Li-ion akkumulátorok +10 és +40 °C és 65±20%-os páratartalom mellett használhatók, a kerékpárt 0 és +40°C közötti helyen tárolja.

Fontos!

Ha az akkumulátort hosszú ideig nem használja és nincs feltöltve, csökkenni fog az élettartama. Soha ne kösse össze az akkumulátor két pólusát fémből készült tárggyal, mert rövidzárlatot okoz. Soha ne tegye ki hőhatásnak az akkumulátort, ne tegye tűz közelébe. Ne rázza, dobja, ütögesse az akkumulátort. Ha az akkumulátort leszerelte a kerékpárról, tartsa gyerekektől távol, mert sérülést okozhat.

 

Az elektromos agymotor használata és karbantartása a következő:

  • A motor károsodásának elkerülése érdekében álló helyzetben pedálozva indítsa be. A kerékpárok gyárilag úgy vannak programozva, hogy a lánckerék 2/3 fordulata után indul be a motor.
  • Ne használja a kerékpárt erős viharban vagy vízben, mert károsodhat a motor.
  • Óvja az elektromos agymotort a sérüléstől, bármilyen ütéstől, becsapódástól, mert az alumínium borítás megsérülhet.
  • Rendszeresen ellenőrizze az agymotor két oldalán lévő csavarokat, ha bármelyik akár csak egy kicsit is meglazult, rögzítse.
  • A kifogástalan működés érdekében rendszeresen ellenőrizze a motor elektromos kábeleinek csatlakozását.

 

Reméljük, hogy a felmerülő kérdéseidre sikerült választ találnod és megtalálnod álmaid elektromos kerékpárját!

A pályázattal kapcsolatos regisztráció és annak menete az alábbi linkre kattintva megtekinthető: Kattints ide!

 

Kérd ingyenes pályázati segítségünket, hogy minden a helyére kerülhessen: Kattints ide!

Bármilyen további kérdés esetén szívesen állunk rendelkezésére az alábbi elérhetőségeken:

Telefonszám: +36-20 332 7788 (hétfőtől- péntekig 8.00-16.00-ig)

e-mail: palyazat@profibarkacs.hu

 

 

;